Home / Ik huur / Huur en betalen / Warmtekosten

Warmtekosten

De Warmtewet beschouwt Woongoed Zeist als beheerder en eigenaar van collectieve verwarming, dus zijn wij ook een warmteleverancier. Dit is van toepassing als je voor verwarming en eventueel warm water de kosten betaalt aan Woongoed Zeist. Warmtekosten zijn stookkosten die nodig zijn om jouw woning te verwarmen en die in veel gevallen ook zorgen voor warm water.

Voorschot

Per maand betaal je een voorschot voor de warmtekosten via je huur, omdat jouw woongebouw gebruik maakt van collectieve verwarming. Eén keer per jaar verrekenen we dit met de werkelijk gemaakte kosten. Het is mogelijk om dit voorschot aan te passen, neem hiervoor contact op met onze Klantenservice via het telefoonnummer (030) 693 66 00. Als je voorschot ieder jaar veel afwijkt van de werkelijke kosten, dan kijken we graag wat we voor je kunnen doen.

Jaarlijkse afrekening

Je hebt een eigen thermostaat in jouw woning. Elk jaar wordt de stand van de meter door ISTA op afstand gelezen. De afrekenperiode loopt per kalenderjaar, van 1 januari t/m 31 december. Aan het eind van deze periode nemen we de stand op. De jaarafrekening volgt uiterlijk binnen zes maanden. Dus vóór 1 juli ontvang je de jaarrekening over de afrekenperiode. Op de website van ISTA lees je hoe de jaarafrekening tot stand komt. Heb je na het lezen van de website nog vragen over de meterstanden en/of de afrekening? Neem dan contact op met de afdeling Klantenservice van ISTA.

Inzicht leidt tot besparing: gebruik het ista webportaal en de app

Wij helpen je graag energie te besparen. Hiervoor is regelmatig inzicht in jouw verbruik van belang. Daarom kun je gebruik maken van het meet-instrument van ista.

Zelf eenvoudig een account aanmaken op het ista webportaal
Om inzicht in jouw verbruik te krijgen, ga je naar https://mijn.ista.nl.

  • Kies voor ‘Registreren als nieuwe gebruiker’.
  • Vul jouw adresgegevens in en ga naar het volgende scherm.
  • Vul nu een meternummer en meterstand in en ga naar het volgende scherm.
    Jouw meternummer(s) vind je op de afrekening. En op de meters zelf. De plaats van de meters verschilt per complex. Vaak vind je de meters in de meterkast, in de gang aan het plafond of op de radiator in de verschillende kamers van jouw woning.
  • In het laatste scherm vul je jouw gegevens in. Dit hoef je maar 1x te doen, hierna klik je op ‘Account aanmaken’ en jouw account op het ista webportaal is klaar. Je kunt het webportaal direct gebruiken.

In de folder staat stap voor stap uitgelegd hoe je een account kunt aanmaken op het webportaal. Hierin lees je ook informatie over het invullen van het meternummer en de meterstand.

Folder ‘Hoe maak ik een ista account aan’
Folder ‘How to create an account on the ista web portal’

Jouw actuele verbruik inzien met de ista app
Naast het webportaal, kun je ook gebruik maken van de ista app. Zo heb je jouw verbruik altijd en overal bij de hand. Dit voorkomt vervelende verrassingen bij de afrekening, handig en transparant!

Maak eerst een account aan op het webportaal. Daarna kun je de ‘Ista NL’ app gratis downloaden op jouw telefoon of tablet via Google Play (Android) of de App Store (iOS).

Vast contract tot en met 2024

Voor de complexen met centrale warmtevoorzieningen* (uitgezonderd de Montessoriflat) maakte Woongoed Zeist in 2020 de overstap naar Eneco. We sloten een energiecontract af voor vier jaar met vaste tarieven. Dit contract loopt tot en met 2024. Bewoners van deze complexen merken voorlopig niets van de stijgende gasprijzen. Mits je niet fors meer energie verbruikt uiteraard.

Specifiek voor de Montessoriflat

Huurders van een woning in de Montessoriflat maken gebruik van een collectieve voorziening voor de centrale verwarming in de woning. In dit complex beslist de Vereniging van Eigenaren (VvE) over het energiecontract. Woongoed Zeist is vertegenwoordigd in deze VvE, maar dat geldt ook voor andere (particuliere) eigenaren. De besluitvorming komt gezamenlijk tot stand.

Sinds 1 januari 2022 variabel energiecontract bij Vattenfall
Het energiecontract bij Vattenfall liep af per 1 januari 2022. Het was op dat moment niet mogelijk om een contract met een vast tarief voor langere tijd af te sluiten. Omdat Vattenfall op dat moment de beste tarieven bood, besloot de VvE bij deze partij te blijven.

Ons advies: verhoog jouw voorschot
Maandelijks betaal je voor stookkosten en gemeenschappelijke elektra via de servicekosten. De energieprijzen stijgen al geruime tijd en een (forse) daling wordt nog niet verwacht. Omdat Woongoed Zeist het voorschotbedrag maar één keer per jaar (bij de jaarafrekening) aan mag passen, adviseren wij je om jouw voorschotbedrag alvast te laten verhogen.

Op basis van de huidige tarieven en het gemiddelde verbruik komen wij vooralsnog uit op een verdubbeling van de kosten. Wij realiseren ons dat dit geen prettige boodschap is. Maar door nu actie te ondernemen, voorkom je dat je bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moeten bijbetalen.

Jouw voorschot verhogen? Stuur een e-mail aan info@woongoedzeist.nl. Vermeld je adres en het bedrag waarmee wij jouw voorschot mogen verhogen. Dan passen wij dit in ons systeem aan.

Verhuizen? Je betaalt alleen voor de periode dat je huurde

Bij het vaststellen van de jaarrekening, houden we dus rekening met jouw verhuisdatum. Houd je er wel rekening mee dat je de jaarrekening voor warmtekosten pas rond 1 juli ontvangt over de afrekenperiode. Dit hoeft niet gelijk te lopen met jouw verhuisdatum.

Jouw mening vinden wij belangrijk, hoe beoordeel je deze pagina?
Scroll naar top