Wij verhogen de huur van onze sociale huurwoningen met 5,3%

De meeste huurders van een sociale huurwoning hebben geen hoog inkomen. Voor die – grote - groep bepaalde de overheid dat de huur in 2024 maximaal met 5,8% omhoog mag. Omdat het dure tijden zijn, komen wij onze huurders van een sociale huurwoning met 0,5% tegemoet. Zo komen we uit op een huurverhoging van 5,3%. Dit is nodig om de kwaliteit van de woningen te behouden en verbeteren. En om samen met jou en onze samenwerkingspartners te blijven werken aan een veilige, schone en fijne woonomgeving.

De huurverhoging is afgestemd met de huurdersorganisaties.

De huurverhoging is van toepassing als je een zelfstandige woning huurt (eengezinswoning, appartement, studio en dergelijke).

Uitzonderingen:

  • Van sociale huurwoningen met een energielabel E, F of G beperkt Woongroen de huurverhoging tot 2,9%.
    De kans is namelijk groot dat de energielasten van deze bewoners hoger zijn dan die van bewoners in woningen met een beter energielabel. En de energielasten zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Door deze woningen te verduurzamen, kunnen we dit probleem aanpakken. Helaas kunnen we niet direct alle woningen die dit nodig hebben verbeteren. Wel maken we plannen om dit stap voor stap te doen. Zodra we precies weten wat we met jouw woning gaat doen én wanneer, laten we het de betreffende bewoners weten.

  • Van sociale huurwoningen die (binnenkort) een ingrijpende onderhoudsbeurt krijgen of waar de voorbereidingen voor een ingrijpend onderhoudsplan binnenkort starten, verhoogt Woongroen de huur niet.

Wordt jouw nieuwe huur met dit percentage hoger dan de sociale huurgrens (€ 879,66 in 2024)? Dan verlagen wij het percentage. Dit doen we zodat jouw kale huur niet boven die grens komt.

Huurverhoging en huurtoeslag

  • Als je nu al huurtoeslag krijgt, wordt de huurverhoging (deels) vergoed door de huurtoeslag. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. Jouw nieuwe huur zie je vanaf 1 juli 2024 op toeslagen.nl in Mijn toeslagen.

  • Wil je weten of je, met deze hogere huur, in aanmerking komt voor huurtoeslag? Maak een proefberekening op de website van de Belastingdienst.

Meer informatie over huurtoeslag

De huur van onze vrije sector huurwoningen verhogen wij met 5,5%

Dit is de inflatie van vorig jaar plus 1%.

Betaal je per automatische incasso? Je hoeft niks te doen

Wij schrijven het nieuwe bedrag per 1 juli van jouw rekening af.

Meer informatie over huur betalen

Betaal je servicekosten? De afrekening servicekosten volgt in een aparte brief

Eén keer per jaar verrekenen we het door u betaalde voorschot met de werkelijk gemaakte kosten. Mogelijk kan de afrekening aanleiding zijn om de voorschotten servicekosten per 1 juli ook aan te passen. Dat lees je dan in de aparte brief met de afrekening servicekosten. Deze brief ontvang je vóór 1 juli 2024.

Goed om te weten: je kunt niet altijd bezwaar maken tegen de huurverhoging

Op de website van de Woonbond vind je de redenen om bezwaar te maken tegen de huurverhoging. Wil je bezwaar maken? Jouw bezwaarbrief dient vóór 1 juli 2024 door ons te zijn ontvangen.

Stap voor stap zorgen we ervoor dat al onze woningen goed geïsoleerd worden

De planning voor de renovaties komt zorgvuldig tot stand. We kunnen echter niet alles tegelijk verduurzamen. En dus is het goed en belangrijk om te weten wat je zelf kunt doen.

Tips voor meer comfort én om jouw energierekening zo laag mogelijk te houden

Goede muur- en dakisolatie maken het grootste verschil. Ook vloerisolatie (bij begane grond) en dubbel glas zijn onmisbaar voor wie energiezuinig wil leven. Deze en meer energetische verbeteringen nemen we waar mogelijk mee als we onze woningen en woongebouwen renoveren. Bij monumenten kan dit echter helaas niet altijd.

Betaalproblemen? Laat het ons weten

Huurders met betalingsproblemen kunnen altijd bij ons terecht voor hulp. Wij zoeken graag samen naar een oplossing op maat. Dat doen we voor elke huurder die (tijdelijk) minder inkomen heeft en daardoor moeite heeft om de woonlasten te betalen. Ook kun je voor begeleiding en hulp terecht bij de Regionale Sociale Dienst en Sociaal Raadslieden.

Per e-mail in plaats van per brief

Steeds meer informatie is digitaal beschikbaar. Dit is niet alleen duurzamer, maar ook sneller. Daarom ontvang je – als wij je e-mailadres hebben – de aankondiging van de huurverhoging per e-mail.

Hebben wij (nog) geen e-mailadres van jou? Dan ontvang je de brief over de huurverhoging nog per post. Wij ontvangen jouw e-mailadres graag. Bel of mail ons om dit door te geven. Zo kunnen we je in het vervolg makkelijker en sneller bereiken. En het is beter voor het milieu! Win-win dus.

Mijn Woongroen: snel, direct en op ieder moment beschikbaar

Met jouw persoonlijke account ‘Mijn Woongroen’ heb je altijd toegang tot de informatie over jouw woning en huurbetaling. Je kunt hier ook makkelijk jouw huurzaken regelen.

  • Huur je in de gemeente De Bilt en had je al een persoonlijk account? Dan kun je direct inloggen op 'Mijn Woongroen'.

  • Huur je in de gemeente Zeist en had je al een persoonlijk account? Omdat we werken met een nieuw IT-systeem, is het helaas nodig dat je voor ‘Mijn Woongroen’ een nieuw persoonlijk account aanmaakt.

  • Heb je nog geen persoonlijk account? Maak die dan snel aan.

Een Mijn Woongroen account aanmaken

Neem gerust contact op als je vragen hebt

Wij zijn van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 8.30 en 16.00 uur. En op vrijdag tussen 8.30 en 12.00 uur. Stuur een e-mail naar huurverhoging@woongroen.nl. Of bel 088 505 38 00. Je bent natuurlijk ook welkom bij ons op kantoor. Maak telefonisch of per mail een afspraak, zodat wij tijd voor jou kunnen reserveren. We staan je graag te woord.