Voorschot

Per maand betaal je een voorschot voor de warmtekosten via je huur, omdat jouw woongebouw gebruik maakt van collectieve verwarming. Eén keer per jaar verrekenen we dit met de werkelijk gemaakte kosten. Het is mogelijk om dit voorschot aan te passen. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice via 088 505 38 00 Wijkt jouw voorschot ieder jaar veel af van de werkelijke kosten? We kijken graag wat we voor je kunnen doen.


Jaarlijkse afrekening

Je hebt een eigen thermostaat in jouw woning. Elk jaar wordt de stand van de meter door ISTA op afstand gelezen. De afrekenperiode loopt per kalenderjaar, van 1 januari t/m 31 december. Aan het eind van deze periode nemen we de stand op. De jaarafrekening volgt uiterlijk binnen zes maanden. Dus vóór 1 juli ontvang je de jaarrekening over de afrekenperiode.

Op de website van ISTA lees je hoe de jaarafrekening tot stand komt. Heb je na het lezen van de website nog vragen over de meterstanden en/of de afrekening? Neem dan contact op met de Klantenservice van ISTA.


Inzicht leidt tot besparing: gebruik het ista webportaal en de app

Wij helpen je graag energie te besparen. Hiervoor is regelmatig inzicht in jouw verbruik van belang. Daarom kun je gebruik maken van het meet-instrument van ista.

Zelf eenvoudig een account aanmaken op het ista webportaal
Om inzicht in jouw verbruik te krijgen, ga je naar https://mijn.ista.nl.

  • Kies voor ‘Registreren als nieuwe gebruiker’.

  • Vul jouw adresgegevens in en ga naar het volgende scherm.

  • Vul nu een meternummer en meterstand in en ga naar het volgende scherm.

  • Jouw meternummer(s) vind je op de afrekening. En op de meters zelf. De plaats van de meters verschilt per complex. Vaak vind je de meters in de meterkast, in de gang aan het plafond of op de radiator in de verschillende kamers van jouw woning.

  • In het laatste scherm vul je jouw gegevens in. Dit hoef je maar 1x te doen, hierna klik je op ‘Account aanmaken’ en jouw account op het ista webportaal is klaar. Je kunt het webportaal direct gebruiken.

  • In de folder staat stap voor stap uitgelegd hoe je een account kunt aanmaken op het webportaal. Hierin lees je ook informatie over het invullen van het meternummer en de meterstand.

Jouw actuele verbruik inzien met de ista app
Naast het webportaal, kun je ook gebruik maken van de ista app. Zo heb je jouw verbruik altijd en overal bij de hand. Dit voorkomt vervelende verrassingen bij de afrekening, handig en transparant!

Maak eerst een account aan op het webportaal. Daarna kun je de ‘Ista NL’ app gratis downloaden op jouw telefoon of tablet via Google Play (Android) of de App Store (iOS).


Vast contract tot en met 2024

Voor de Zeister complexen met centrale warmtevoorzieningen* (uitgezonderd de Montessoriflat) maakte Woongroen in 2020 de overstap naar Eneco. Dit contract met vaste tarieven loopt tot en met 2024.

De Montessoriflat had een contract bij Vattenfall. Dit contract sloten we per 1 januari 2023 over en brachten we onder bij het contract dat Woongroenheeft met Eneco.

Dit betekent dat bewoners van de Zeister complexen met centrale verwarming en elektra voorlopig niets (meer) merken van de stijgende gasprijzen. Mits je niet fors meer energie verbruikt uiteraard.

Ga je verhuizen?

Je betaalt alleen de kosten voor de periode dat je jouw woning huurde. Bij het vaststellen van de jaarrekening houden we dus rekening met jouw verhuisdatum.

Houd er rekening mee dat je de afrekening van de warmtekosten pas rond 1 juli ontvangt over de afrekenperiode. Dit hoeft niet gelijk te lopen met jouw verhuisdatum.